Farul Carol I

Farul vechi Carol I se afla in incinta portului Constanta, este montat intr-un turn de piatra si are o inaltime de 21,75 m deasupra nivelului marii. Este decorat cu basorelieful regelui Carol I, cel care la 27 septembrie 1909 a inaugurat deschiderea portului Constanta, precum si o placa cu inscriptia „Portul Constanta”. Constanta se moderniza si avea nevoie de noi simboluri, iar Farul Carol I era cu siguranta unul dintre ele.

Primii ani de functionare ai Farului Carol I au coincis cu o dezvoltare fulminanta a Constantei, sub bagheta Regelui, cel ce a reusit sa alinieze Dobrogea la standardele vechiului Regat, dupa ce teritoriul dintre Dunare si Mare a intrat intre granitele tarii in 1878.

Constanta inceputului de secol XX se afla in plin proces de modernizare. Dupa construirea podului de la Cernavoda a lui Anghel Saligny, tot acest priceput in ale arhitecturii a creat planurile portului ce avea sa devina cel mai mare din Marea Neagra. Inaugurat in anul 1909 de insusi regele Carol, modernitatea portului si schimbarea viziunii regale si a politicii romanesti catre potentialul maritim al Constantei se materializa si prin construirea Farului Carol I, unul dintre cele mai moderne constructii de acest gen ale vremurilor.

La 1913, Farul lui Carol prelua stafeta de la batranul Far Genovez, ce avea sa isi stinga lumina dupa mai bine de jumatate de secol (1860-1913).

In vara calda a lui 1914, cand inca niciun soldat nu intrase sub arme, Farul din portul Constanta ghida luxosul iaht si navele militare ce il insoteau pe tarul Nicolae al II-lea in prima sa vizita in Romania. Cu doar un an inaintea acestui eveniment ce a marcat istoria Constantei, la sfarsitul verii lui 1913, cand trupele romanesti plecau invingatoare din Bulgaria in cel de-al doilea Razboi Balcanic, Regele Carol, privind spre sud de pe terasa circulara a Farului, ii arata tinerei principese Maria Cadrilaterul nou cucerit. Acolo avea sa isi construiasca viitoarea regina, in 1927, una dintre cele mai cunoscute si mai vizitate resedinte ale sale: Castelul de la Balcic.

Vedere de epoca

La mijlocul anilor `30, Farul Carol avea in grija peste 142 de hectare de platforme, 36 de dane comerciale, 3 dane militare, 4 diguri de aparare, rezervoare imense de petrol si silozuri pentru cereale.

Acesta a devenit inactiv inca din anul 1961, predand stafeta Farului de Aterizare, unul dintre cele mai moderne la acea vreme, inaugurat in anul 1960, si a Farului Alb, aflat in extremitatea digului extins, dat in folosinţa 12 ani mai tarziu, in 1972.

Efigia Regelui Carol I

In 1996 Farul este reabilitat, iar replici ale efigiilor sunt puse in locul celor distruse de comunisti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *