Gara Maritima

In 1909, dupa ce Regele Carol I a inaugurat primul siloz al Portului Modern Constanta a discutat cu Saligny si Antonescu despre planul acestora de a realiza o Gara Maritima majestoasa care va fi amplasata pe danele 11 si 12 ale portului.

Atunci, pe acel loc se aflau niste cladiri din lemn, care aduceau mai mult cu niste magazii mai mari si care adaposteau, printre altele, Vama si Gara Feroviara – unde erau debarcati calatorii din trenul Orient-Express care luau in continuare vaporul spre Constantinopol.

Dupa 1910, arh. Petre Antonescu proiecteaza o cladire in stil neo-romanesc, cu functiuni multiple: Gara Feroviara, Gara Maritima, Vama, Politia Portului, restaurant, sali de asteptare, etc. Acest proiect grandios, care avea pe axul central un turn foarte inalt prevazut cu ceasuri la partea superioara, nu s-a mai realizat din cauza venirii razboiului pe meleagurile noastre. In perioada interbelica s-au reluat discutiile pentru realizarea acestei cladiri.

Pe acest loc, unde, printre altele, in anul 1864, in portul englezesc de atunci, domnitorul Alexandru Ion Cuza venit de la Cernavoda cu trenul companiei DBSR, lua vaporul spre Constantinopol, vor incepe lucrarile unei Gari Maritime (in anul 1930), proiectata de data aceasta de arh. Crizantema Stamatescu in stil modernist si cu elemente Art Deco.

Gara Maritima in timpul constructiei

Cladirea, dupa anul 1931, a fost modificata de cateva ori de catre arh. Gheorghe Bratescu si a fost data in folosinta in anul 1935. Modificarile au fost facute si pentru faptul ca demisolul avea cota sub nivelul marii si pe timpul lucrarilor infrastructurii s-au produs infiltratii – desi in proiectul initial a fost prevazuta utilizarea unor betoane hidraulice cu adaos de tuf vulcanic importat din insula Santorini. Pentru a contracara aceste efecte s-au dispus lucrari suplimentare prin turnarea unei placi din beton pe strat de piatra sparta si executarea unei sape hidrofuge, dren de piatra sub pardoseala, tencuieli impermeabile verticale, pe ambele fete la peretii interiori si exteriori.

Gara maritima imediat dupa inaugurare

Gara Maritima a fost conceputa pentru a raspunde unor cerinte functionale complexe – zona de acces public pentru calatori cu spatiile conexe (hol de asteptare si primire, saloane de resturant pe clase, case de bilete, anexe), zona de control tranzit (control vamal documente si bagaje, politie portuara, birouri), zona pentru functiuni administrative si zona cu functiuni private (locuinte de serviciu, sala de protocol cu anexe), inclusiv spatii tehnice si pentru servicii de mentenanta. in afara de aspectul modernist al cladirii se remarca elementele de Art Deco la ferestre si usi, iar la partea superioara, frontoanele sunt decorate cu doi delfini in jurul unui scut (un vechi element de heraldica al Dobrogei), care are in mijloc un ceas.

Detaliu fronton

In socialism, datorita diminuarii traficului de pasageri, cladirea a fost folosita ca sediu al Administratiei Portului, functie care s-a pastrat pana astazi. Cladirea a trecut prin doua reparatii capitale, in anii 1965 si 1991, iar in anul 2013 fatadele au fost reabilitate. Din nefericire, unele dintre ferestrele originale au fost inlocuite cu termopane si au fost instalate aparate de aer conditionat care stribesc din frumusete si eleganta cladirii.